Monday, September 9, 2013

Tip Atasi Perut Sensitif



Bagi anda yang mempunyai perut sensitif, tentunya anda tidak bebas untuk makan sembarangan. Sebelum sistem pencernaan anda terganggu, sebaiknya anda kenali beberapa fakta dan tip untuk pola makan sihat bagi perut sensitif anda. Ikuti panduan berikut:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil akan membantu anda menurunkan risiko kekejangan pada bahagian bawah esophageal sphincter yang berfungsi untuk mendorong makanan sampai ke perut.
  • Hal tersebut menunjukkan bahawa dengan kuantiti yang besar akan meninggikan risiko sakit perut. Ini kerana, jika diambil dengan kuantiti yang banyak, esophageal sphincter akan penuh dan membuat makanan kembali ke bahagian atas perut.
  • Sebaiknya hindari makan makanan di antara 2-3 jam sebelum tidur. Berbaring dalam keadaan perut penuh juga akan mengakibatkan makanan terdorong untuk kembali ke bahagian esophageal sphincter.
  • Diet kaya serat akan melancarkan pencernaan dan mencegah berlakunya sembelit. Untuk itu, anda boleh mendapatkan makanan berserat seperti di dalam beras merah, gandum, buah, sayur, soya dan sebagainya.

  • Amalkan minum air putih. Air putih boleh membantu mendorong sisa makanan di dalam perut dibawa dnegan lancar ke sistem pembuangan serta melancarkan buang air besar.

  • Gemar mengambil makanan berlemak merupakan salah satu cara yang boleh merosakkan sistem pencernaan. Hal ini kerana, makanan berlemak yang banyak akan membuat perut bekerja lebih keras untuk mencerna. Oleh itu, kurangkan pengambilan kerepek, burger, kentang goreng serta daging berlemak.
  • Kurangkan pengambilan makanan pedas juga boleh membantu menyelesaikan masalah perut sensitif. Makanan pedas biasanya akan menyebabkan rasa memulas yang berlebihan, apatah lagi mereka yang mempunyai perut yang sensitif.


Ambillah segelas Susu Skim Stolle bagi melancarkan pencernaan, menyingkirkan toksin serta mengurangkan keradangan pada perut/ sistem pencernaan. Terbukti berkesan kepada mereka yang mengalami gastrik/ masalah perut sensitif akibat sistem pencernaan yang lemah.


Cubalah Susu Skim Stolle hari ini bagi kebaikan sistem imun anda!
Hubungi kami di 03-61426618/ 010-2866398

No comments:

Post a Comment